خواص نان جو

خواص نان جو

خواص نان جو برای سلامتی و تندرستی ممکن است شناخته شده باشد. نان جو از دانه‌ های جو تهیه شده که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند. این نان حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر محلول، پروتئین، ویتامین‌ های گروه B، فسفر، منیزیم، آهن، کربوهیدرات‌ های پیچیده و فیبر است.

جو جزو اولین دانه‌ هایی است که تمدن‌ های اولیه، پرورش دادند. امروزه هم بین غلات تولیدی در سراسر جهان، رتبه چهارم (بعد از ذرت، برنج و گندم) از نظر میزان کشت را دارد.

دانه جو به شکل‌ های بسیار متنوعی مصرف می‌ شود و در هر شکل خواص و فواید زیادی دارد. ماءالشعیر، اوتمیل، مصرف به جای برنج و پاستا و نان، انواع موارد مصرف جو هستند. به سادگی می‌ توانید این دانه مقوی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

از جمله رایج ترین نوع مصرف آن به صورت نان جو می باشد. حتماً شما هم در مورد خواص نان جو، نکاتی شنیده‌ اید. ما در این مقاله بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

خواص نان جو

مصرف نان جو حس خستگی را از بین می برد و انرژی روزانه بدن را تامین می کند. اگر در طول روز خیلی احساس خستگی می کنید حتی اگر هیچ فعالیت فیزیکی نکرده اید، ممکن است بدن شما دارای کمبود مواد مغذی باشد.
نان جو در گستره وسیعی از مواد مغذی ضروری قرار داشته که موجب تمایز آن از دیگر نان ها خواهد شد. این نان به علت غنی بودن جو از مواد مغذی برای بدن، منبع خوبی برای تامین ویتامین ب می باشد. همچنین این نان غنی از مواد معدنی بسیاری همچون آهن و کلسیم است. 
مصرف نان جو به صورت روزانه موجب خواص زیادی برای سلامتی می باشد.

1- کاهش کلسترول با نان جو

همه ما می دانیم که کلسترول بالا یکی از بزرگ ترین دشمنان سلامتی است و وقتی سطح آن در بدن بسیار بالا می رود موجب بروز خطراتی جدی شده و بهتر است به فکر کاهش سطح آن بود. بنابراین اگر می خواهید از سلامت خود مراقبت کنید و کلسترول را پایین بیاورید بهتر است روزانه نان جو مصرف کنید.

2- تقویت استخوان ها با نان جو

املاح و مواد معدنی نان جو به تقویت و استحکام استخوان کمک می کند بنابراین با مصرف روزانه آن در وعده صبحانه برای کودکان نرمی استخوان کودکان را رفع کنید.

3- درمان یبوست با نان جو

نان جو به دلیل محتوای فیبر آن، برای مبارزه با یبوست بسیار عالی است و کمک می کند به طور مرتب گوارش کار کند چیزی که برای سلامتی بسیار مهم است و در بسیاری از اوقات ما به آن اهمیت نمی دهیم که بی توجه به آن موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

4- مبارزه با سرطان با نان جو

در نان جو آنتی اکسیدان های بسیاری وجود دارد از همین رو باعث تقویت و ارتقای سیستم ایمنی بدن می شود. این نان می تواند از بدن در مقابل خطرات رادیکال های آزاد که موجب بروز سرطان خواهند شد، محافظت کند. نان جو میزان چربی های ناحیه شکم را کاهش داده و با توجه به اینکه میزان لیگنین در آن زیاد است، موجب می شود تا خطر ابتلا به انواع سرطان سینه و … کاهش یابد.

5- خواص نان جو برای درمان برخی بیماری ها

چنانچه نان جو کم نمک تهیه شود دارای خواص بیشتری است که به صورت خلاصه اگر بخواهیم به آن ها بپردازیم شامل :
  • جلوگیری از تولید چربی های زیان آور در خون
  • تنظیم فعالیت دستگاه گوارش
  • تعدیل فشار خون
  • تحریک انسولین سازی در بدن و کاهش قند خون
  • پاکسازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده کننده
  • مقابله با رشد تومور در بدن
  • جلوگیری از چاقی
  • حفظ شادابی و زیبایی پوست به علت وجود ویتامینهای گروه ب در آن و تقویت حافظه است.

منبع: healthline

 

پیمایش به بالا